Nadarjeni učenci so učenci, ki izkazujejo visoko nadpovprečne sposobnosti mišljenja in izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu. VEČ O NADARJENIH

 

Program dela za nadarjene učence v šolskem letu 2025/2026

Nadarjeni učenci so učenci, ki izkazujejo visoko nadpovprečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu. Osnovna šola tem učencem zagotavlja ustrezne pogoje za vzgojo in izobraževanje tako, da jim prilagodi vsebine, metode in oblike dela pri pouku ter jim omogoči vključitev v ustrezno dejavnost razširjenega programa.(11. člen Zakona o OŠ).

Delo z nadarjenimi učenci poteka v skladu s konceptom dela, ki je bil sprejet na Nacionalnem kurikularnem svetu (1999) z naslovom Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli -  Operacionalizacija koncepta.

V šolskem letu 2025/2026 se bo postopoma uvajal prenovljen Koncept dela z nadarjenimi učenci, ki temelji na sodobnih znanstvenih spoznanjih ter na načelih inkluzivnosti, personaliziranega učenja in celostnega razvoja. Prenovljen koncept prinaša posodobljen, enoten pristop k odkrivanju, razvijanju in podpori nadarjenim na vseh ravneh izobraževanja. Pričakujemo še smernice in navodila Zavoda RS za šolstvo.

Cilj koncepta je ustvariti spodbudno, prilagojeno in varno učno okolje, ki omogoča optimalen razvoj potencialov nadarjenih in prispeva k njihovemu osebnemu uspehu. Novosti vključujejo uporabo sodobnih diagnostičnih orodij, individualizirane in personalizirane učne načrte, večjo vlogo zunanjih strokovnjakov ter obogatitvene programe, ki omogočajo poglabljanje znanja, razvoj ustvarjalnosti in inovativnosti.

1. Odkrivanje nadarjenosti (do prenove koncepta)

  • evidentiranje: ob koncu 3. razreda ali višjega razreda,
  • seznanitev, mnenje in soglasje staršev,
  • prepoznavanje (identifikacija): ocenjevalne lestvice učiteljev, dva diagnostična testa: Ravenove progresivne matrice in Torrencov test ustvarjalnega mišljenja.

2. Delo z nadarjenimi učenci

Delo z nadarjenimi učenci izhaja iz naslednjih temeljnih načel:

  • širitev in poglabljanje temeljnega znanja,
  • hitrejše napredovanje v procesu učenja,
  • razvijanje ustvarjalnosti,
  • uporaba višjih oblik učenja,
  • uporaba sodelovalnih oblik učenja,
  • upoštevanje posebnih sposobnosti in močnih interesov,
  • upoštevanje individualnosti,
  • spodbujanje samostojnosti in odgovornosti,
  • skrb za celostni osebnostni razvoj,
  • raznovrstnost ponudbe ter omogočanje svobodne izbire učencem,
  • uveljavljanje mentorskih odnosov med učenci in učitelji,
  • ustvarjanje možnosti za občasno druženje.

Predlagane oblike dela z nadarjenimi učenci:

  • notranja diferenciacija,
  • heterogene skupine,
  • zmorem več (dodatni pouk),
  • individualizirani programi za delo z nadarjenimi,
  • obogatitveni programi (delavnice, strokovne ekskurzije, sobotne šole …),
  • športne in kulturne dejavnosti,
  • RaP (interesne dejavnosti),
  • dnevi dejavnosti,
  • kreativne delavnice,
  • raziskovalni tabori,
  • priprava za udeležbo na tekmovanjih,
  • programi za razvijanje socialnih spretnosti,
  • programi za osebni in socialni razvoj (interakcijske vaje, socialne igre),
  • hitrejše napredovanje,
  • osebno svetovanje učencem in staršem,
  • izbirni predmeti,
  • seminarske naloge,
  • raziskovalne naloge,
  • svetovanje nadarjenim pri izbiri poklica.

3. Prepoznani nadarjeni učenci od 4. do 9. razreda v šol. letu 2025/2026

Za prepoznane nadarjene učence na razrednem oddelčnem učiteljskem zboru, šola v soglasju in v sodelovanju z učencem in starši, pripravi Individualiziran program za nadarjenega učenca. Učenci  (od 5. do 9. razreda) na začetku šolskega leta prejmejo Preglednico načrtovanja za nadarjenega učenca v šolskem letu, načrtujejo aktivnosti ter se pogovorijo s starši, kar je osnova za pripravo Individualiziranega programa. Ob koncu šolskega leta poteka evalvacija dela.

Načrtovane aktivnosti za prepoznane nadarjene učence in tudi druge vedoželjne učence, ki jih določeno področje zanima:

  • izvedbo delavnic po ponudbi z mentorji šole (10. oktober 2025, popoldne),
  • spodbujamo učence za sodelovanje na različnih tekmovanjih, na natečajih, v projektih šole,
  • vključevanje in izvajanje projekta GLOBE,
  • strokovna ekskurzija po dogovoru,
  • spodbujamo učence za raziskovalno dejavnost (seminarske naloge; raziskovalne naloge preko ZRS Bistra Ptuj – predvsem 8. in 9. razred),
  • vključevanje v projekte, tabore, različne natečaje…,
  • vključevanje v aktivnosti v RaP-u,
  • po dogovoru in ponudbi še druge aktivnosti.

Literatura:

  • Koncept Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli (1999), Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, 15. 5. 2006. Operacionalizacija koncepta: Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, 2000, Ljubljana, Zavod Republike Slovenije za šolstvo, Povzetek Koncepta odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci
  • Strokovna izhodišča posodobitve Koncepta odkrivanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno –izobraževalno delo z njimi, 2019, Zavod Republike Slovenije za šolstvo

Joomla! Konzola razhroščevanja

Seja

Podatki o profilu

Uporaba pomnilnika

Baza podatkov poizvedbe